Man slutar aldrig att förvåna mig...




Har precis kommit hem från en gruppträff med mina kursare. Vi har en produktionsuppgift som ska lämnas in i nästa vecka - vi valde att arbeta med begreppet Negerboll som vi anser vara både stötande och rasistiskt, det korrekta namnet på denna bakelse är ju trots allt chokladboll, havreboll eller kokosboll. Om vi nu har en massa andra alternativ varför väljer vi oss av det mest provokativa ordet som dessutom sårar miljontals mörkhyade människor, ordet neger som jag tycker är avskyvärt att använda sig utav har trots allt sitt ursprung i en historia som mänskligheten borde skämmas över - dåtidens slaveri, människohandel och förtryck. Men när jag funderar lite till så upptäcker jag att det inte alls är dåtidens omänskliga handlingar - vi lever i nästintill samma tidsålder med närliggande normer och värderingar där den vita mannen är bättre än den svarta mannen, där "Vi" i väst är bättre än "Dem" i öst.

Trots att vi inte längre blir förvånade av allt skit ute i världen och trots alla hopplösa suckar kan vi inte låta bli att försöka göra vår stumma röst hörd. Vi tänkte dra igång en reklamkampanj med en egen bakelse som ser ut som en lock med florsocker på, denna har vi valt att kalla för "Judekrull", visst låter det fruktansvärt?! Men vi valde att vara lika hänsynslösa och provokativa som dagens medievärld kräver - om vi ska få folk att förstå innebörden av begreppet negerboll måste vi ge människor ett annat liknande begrepp såsom Judekrull, båda är lika rasistiska och provokativa och vårt syfte är att folk sa inse detta och börja kalla chokladbollen för dens korrekta namn.

Tänk vilka problem vi har här i väst, man skulle önska att Gazaborna även dem kunde få möjligheten till ett normalt liv där de kunde sitta och diskutera med sina kursare huruvida vissa ord är rasistiska eller inte.

Mitt hjärta, min själ, mina tankar och mina böner går till alla er i Gaza, jag gråter mig till sömns efter tre fyra timmars tittande på nyheter med döda barnkroppar och gråtande mammor. Jag skäms så otroligt över att jag kan lägga mig i en varm säng varje natt, att jag har en fridfull etta som jag kan stänga dörren till och stänga ute resten av världen - Borde inte alla ha den rätten?

FRIHET ÅT GAZA!

N.S

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0