Den 22 januari 2009

Nu har terminen börjat komma igång trots att det finns en massa administrativa saker kvar att ta tag i. Det är knappt så att man hinner andas när man samtidigt som man ska försöka vara aktiv i världsläget även ska sköta sina studier och andra åtaganden.

Hela morgonen har gått åt att reservera böcker som måste läsas till denna delkurs men som inte går att få tag på någonstans och förhoppningsvis ska reservationen kunna utföra mirakel så att jag åtminstone får dem inom en vecka.

Det har hänt lite positiva saker i mitt liv, trots all den negativa energin i världen, jag kommer nämligen läsa tre kurser denna terminen medie- och kommunikationsvetenskap B, medieteknik och webbpublicering och sist men absolut min favorit Kulturjournalistik. Första kursen kommer läsas heltid dagtid, den andra heltid kvällstid och den tredje heltid distans - låter väl ganska uppmuntrande..... hehehehehe!!

Hur som helst, för att återgå till det negativa :(, tittade igår i min storebrors blogg www.metrobloggen.se/tankesultanen, och där läste jag en kommentar till en av hans texter, en viss person hade skrivit "här ser ni sanningen om palestinierna" och länkat till en ungefär halvtimme lång video. Denna bestod av en libanesisk kvinna i USA. Hon är kristen och har en relation till Israel. Det som skrämde mig mest med hennes tal på detta sammanträde på en organisation som kallas "heritage", var att hon höll ett jättelångt tal som bara gick ut på att man skulle stoppa, utrota och helt förkasta alla muslimer. Hon beskrev muslimer, libaneser som palestinier som saudiarabier som jordanier som syrier etc. etc. alla är de likadana och alla är de terrorister och alla bör vi se upp för. Jag fick lite Hitlervibbar från denna kvinna men å andra sidan så har den senaste tiden uppdagat en massa kontig pro-zionistisk smörjpropaganda i USA - jag kan verkligen inte förstå.

Jag fick en känsla av illamående och irritation som verkligen kunde leda till att jag skulle bli hatisk mot denna kvinna och alla som står för vad hon förespråkar. I sitt tal smutskastar hon även Europa som hon tycker är för demokratisk i sitt sätt att ta emot och respektera muslimer - hon anser att man i Europa har varit alldeles för snälla mot de elaka och terroriststämplade muslimerna som borde utrotas med alla medel.

Jag kan bara säga såhär; tack gode Gud att jag hamnade i Europa och inte i USA, att behöva tackla med identitetsskapande och integrationsfrågor i Sverige har varit en smula jobbigt - detta trots Sveriges(i jämförelse till andra länder) har arbetat hårt med integrations- och demokratifrågor för invandrare. Vem vet vad som hade hänt om jag hade varit muslim i USA - känns nästan som om man automatiskt blir en måltavla för alla de medborgare som har vapenlicens i USA - vilka är jääääääääää-ligt många eftersom alla verkar ha rätt att bära vapen i USA.

Tack Europa, Tack Sverige - finns ett ordspråk på arabiska som säger så här "illi ma bjeerfak bjighalak", vilket innebär att man inte vet värdet av det man har förrän man verkligen lär känna det. (OBS! Finns fortfarande vissa orättvisor i Sverige också men däremot är det ett av mina favoritländer)

See U soon!

N.S


Kommentarer
Postat av: Anonym

bajs. USA ÄGER .

2009-03-12 @ 20:10:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0